Onbewuste beïnvloeding via je profielfoto

Van Frankwatching komt het onderstaande artikel

Een profielfoto kan je online profilering maken of breken. Zonder dat je je dat realiseert, kan je foto zorgen voor een totaal verkeerde indruk. Uit recent onderzoek blijkt dat er een simpele voorwaarde is om met je profielfoto een betrouwbare, competente en aantrekkelijke indruk te maken. Ben jij benieuwd of jouw profielfoto al bijdraagt aan een goede online profilering?

De mate van perspectiefvertekening van je gezicht op een foto heeft grote invloed op hoe anderen de foto waarnemen én beoordelen. Onderzoekers van het California Institute of Technology hebben vastgesteld dat de afstand tussen de fotograaf en de gefotografeerde belangrijk is.

Onderzoek: close-up of veraf?

Onderzoekers lieten aan een groep mensen 36 foto’s zien van 18 verschillende mensen. Op de ene foto stond de persoon van dichtbij afgebeeld en op de andere foto was het hoofd van verderaf gefotografeerd. De foto van dichtbij was vanaf 60 centimeter genomen en de andere foto vanaf 2 meter. De onderzoekers kozen deze afstanden bewust: 60 centimeter valt in onze ‘persoonlijke ruimte’, de 2 meter ligt net daarbuiten. Op de afbeelding zie je een voorbeeld van de gebruikte foto’s, zodat je hier een beter idee van hebt. Hoewel de foto’s erg op elkaar lijken, zie je veel meer perspectiefvertekening in de foto van dichtbij. De foto van veraf komt platter over.

profielfoto-close-up

De deelnemers aan het onderzoek moesten een reeks van dit soort foto’s beoordelen, waarbij ze de vraag kregen hoe betrouwbaar, aantrekkelijk en competent ze de gefotografeerde persoon vonden. Om deze onbewuste beïnvloeding te meten maakten de onderzoekers gebruik gemaakt van een reeks onderzoeken.

Onderzoeksresultaten

De uitkomsten van de verschillende onderzoeken waren steeds hetzelfde. Deelnemers vonden de mensen in de close-up foto’s er minder betrouwbaar uitzien dan de variant waarop de persoon van iets verder weg was gefotografeerd. Ook dachten de deelnemers aan het onderzoek dat de mensen van de close-up foto’s minder aantrekkelijk en competent waren. De uitkomsten van deze onderzoeken hebben verschillende implicaties en kunnen ook door jou ingezet worden als onbewuste beïnvloedingsmethode.

profielfoto betrouwbaarder

 

Toepassing van de resultaten in online marketing

Gebruik de resultaten van het onderzoek om je eigen online profilering te verbeteren. Kies bewust voor een foto van grotere afstand bij het kiezen van je profielfoto, zodat je betrouwbaarder, aantrekkelijker en competenter overkomt. Je kan dit toepassen op bijvoorbeeld de foto’s op:

  • Over ons-of medewerkerspagina op je bedrijfssite.
  • Profielfoto in social media.
  • Andere profielen die je aanmaakt.

Naast je eigen online profilering kun je ook een stapje verder gaan. De onderzoeksresultaten kun je ook doortrekken naar:

  • Afbeeldingen van mensen die je op je website gebruikt die bijvoorbeeld je product of dienst presenteren of gebruiken.
  • Afbeeldingen van mensen in (online) brochures.

Geen selfies

Een foto die van dichtbij genomen is zorgt ervoor dat anderen je als minder aantrekkelijk, minder betrouwbaar en minder competent beoordelen. Gebruik dus liever geen selfie als profielfoto. Een selfie is namelijk altijd vanaf korte afstand genomen. Kies voor een foto van minimaal 2 meter afstand, dan sta je al 1-0 voor met je online profilering.

 

Meer weten?

frankwatching.com-Onbewuste beïnvloeding via je profielfoto zo doe je het goed

 

Onbewuste beïnvloeding via je profielfoto: zo doe je het goed